Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


a Jobbik programja - devizahiteles szemmel

2018.03.01

jobbik-program---2018---kep.png

 

A 68 oldalas Jobbik program devizahiteleseket érintő részei:

 

 

4. A devizakárosultak kálváriájának rendezése

 

A megfelelő szintű kontroll hiányából adódóan a pénzügyi vállalkozások – élükön a profitorientált bankokkal – felismerték, hogy a kormányzati politika megnyitotta az utat a legújabb veszélyes és az ügyfelek érdekeit semmibe vevő banki műveletek előtt. Kormányzati asszisztenciával, együttesen csalták az érintettek többségét a devizahitelek csapdájába. A Jobbik félmilliós figyelemfelkeltő aláírásgyűjtő kampányának köszönhetően a kormány 2010-ben a devizahitelesek megmentését ígérte. Ennek ellenére tovább nőtt azon lakossági jelzáloghitelek aránya, amelyek esetében késve vagy sehogy sem képesek fizetni a törlesztőrészleteket.

 

A Nemzeti Eszközkezelő csak keveseken tudott segíteni (ráadásul elveszi az ingatlan tulajdonjogát), ahogy a magáncsőd is csődöt jelentett mint konstrukció. A végtörlesztés csak a tehetősebbeken segített, mások forinthitelbe kényszerültek miatta, az árfolyamgát pedig csak lélegzetvételnyi könnyebbséget jelent, és amellett hogy eltolja a fizetési kötelezettséget, több esetben olyan megegyezést csikar ki a károsultból, amely a későbbiekben nehezebben megtámadhatóvá teszi az eredeti, visszaélésekkel teli szerződést.

 

Az elmúlt időszakban a devizakárosultak helyzete tovább romlott, a kilakoltatási hullám felerősödött, egyre több család kénytelen elhagyni a lakóhelyeként szolgáló ingatlant. A Jobbik eltökélt a tekintetben, hogy ezeket a hiteleket a felvétel napjának árfolyamán kell forintosítani, azaz új, tisztességes elszámolásra van szükség. Azonnali hatályú kilakoltatási moratóriumot vezetnénk be, nem csak a téli hónapokra vonatkozóan vagy a választásokig, ezzel párhuzamosan pedig a végrehajtói túlkapásokat kiiktatnánk a rendszerből. A Magyar Nemzeti Bank által realizált nyereséget nem a Matolcsy-féle alapítványok vagyonának gyarapítására, hanem egy Kártérítési Alapba csatornázva a devizakárosultak problémáinak rendezésére fordítanánk.

 

Külön figyelmet fordítunk a kifosztott autóhitelesekre és azokra a károsultakra, akiket bár papíron szabad felhasználású kölcsönön keresztül vertek át, egyértelműen lakhatásuk biztosítása okán kerültek az igazolható módon igazságtalan jogi és szerződéses környezetbe.

 

Megkerülhetetlen kérdés az önálló bírósági végrehajtók elszámoltatása, majd a teljes végrehajtási rendszer állami kézbe vétele. Ennek hatékony kiegészítője egy állami jogsegélyszolgálat felállítása, hogy a jogvédelem ne csak a tehetősek kiváltsága legyen.

 

A fentieken túl bérlakásépítési programunk elindítása mellett hozzálátunk a lakhatási szegénység felszámolásához, hiszen a közmunkaprogramok e célból számtalan területen mozgásba hozhatók.

 

 

6. A bankszektor átalakítása és a különadók átháríthatóságának megszüntetése

 

A bankszektor több százmilliárd forintos nyereséget biztosító világának véget vetünk. A korábbi – 0,53 százalékos – szintre emeljük a nagyobb hitelintézetek bankadóját, és visszaállítjuk a Fidesz-kormány által megszüntetett hitelintézeti járadékot is, így több tízmilliárd forint többletbevételt biztosítunk a költségvetés számára úgy, hogy figyeljük és megakadályozzuk a terhelés áthárítását a fogyasztókra. A bankadó mértékét jóval kisebb mértékben csökkentjük, mint a jelenlegi szabályozás, s kizárólag a hitelkihelyezés függvényében visszük keresztül. Az mkkv-szektor részére történő intenzívebb hitelkihelyezés támogatása érdekében a szabályozást úgy alakítjuk ki, hogy a kihelyezett hitelek jelentős részét a kisvállalkozói szektor finanszírozására legyen érdemes fordítani.

 

Megszüntetjük a különböző, a banki terheléseken felül álló különadók lakossági átterhelését is, hogy az érintett szektorban tevékenykedő vállalkozás is a közteherviselés alanya legyen. Korábban – a Fidesz-kormány ígéreteinek ellenére – a vállalatok beépítették a különadók jelentős részét termékeik vagy szolgáltatásaik áraiba. A lakosságot leginkább érintő tranzakciós illeték áthárítását megszüntetjük: a bankok tranzakciós költségeinek vissza kell állniuk a 2012-es évet megelőző szintre. Ugyanez az intézkedés lesz érvényes a távközlési adóra és a vezetékadóra is. Továbbra is fenntartjuk, hogy az elmúlt évek során átterhelt adók egy részét a központi költségvetés be fogja szedni az érintett gazdasági szereplőktől

(48-50. oldal)

 

 

9. Elszámoltatás a korrupciós intézményrendszer felszámolásáért

 

…. Súlyos esetben a képviselők a választások között is legyenek politikailag elszámoltathatók! A leadott szavazatért, döntésekért is felelősséget kell viselniük azoknak, akik például kiskaput hagytak a törvényekben a nemzeti vagyon kijátszásához, de büntetőjogi kérdés kell, hogy legyen Gyurcsány Ferenc 2006-os tevékenysége, a bankokkal való összejátszás a devizahitelezés kapcsán, vagy azok az esetek, amelyek során képviselők más országok érdekeit képviselték döntéseikkel – Magyarország kárára.

(51. oldal)

 

 

10. Valódi fogyasztóvédelemmel a biztonságos életért

 

… A jelenlegi kormány bűne, hogy a különadó típusok áthárítását semmiféle mechanizmus nem akadályozza meg, a kabinet pedig emellett nem rendel elég költségvetési forrást az ellenőrző szervezetekhez, így az MNB-be olvadt pénzügyi felügyelethez és a GVH-hoz (Gazdasági Versenyhivatal). Komoly szankciókat kell foganatosítani azon bankokkal szemben, amelyek áttételes módon, mégis adóelkerülési okokból terhelik meg ügyfeleiket, emelve a havidíjakat, hitelkártyadíjakat, átutalási költségeket. Így a szinte észrevétlen, kis összegekkel újabb milliárdokat vonhatnak el az emberektől. Ennek megakadályozása érdekében a Jobbik egy monitoringrendszer felállítását szorgalmazza, amely nemcsak vizsgálná, milyen összegeket hárítanak át a bankok, hanem szükség esetén szankcionálná is a pénzintézeteket.

 

Létrehozzuk a Vidék Bankját. A takarékszövetkezeteket a kormánytöbbség önkényesen „államosította”. Ez elvileg lehetőséget adna arra, hogy az állam megvalósítsa azt a Vidék Bankja koncepciót, amelyet a Jobbik javasolt már 2010-ben, de az azóta kiderült privatizációs tervek leleplezték, hogy a politikai szándék nem ez. A Jobbik jogszabály-módosítással visszaállítja a takarékszövetkezetek önállóságát a megfelelő tőkeellátottság, pénzügyi garanciavállalás és hitelkihelyezési szakértelem biztosításával annak érdekében, hogy a vidéki gazdálkodók, vállalkozók és magánszemélyek elegendő és olcsó hitelhez jussanak.

 

Komoly fogyasztóvédelmi bírságolási gyakorlatot foganatosítunk. A fogyasztóvédelmi felügyelet jelenlegi működésének elrettentő hatása. A bírságolás menetén és rendszerén úgy kellene változtatni, hogy a nettó árbevétel arányában határozzák meg a kivetett összeget, amely 1-2 százaléktól indulva akár az 50 százalékot is elérheti. A cél, hogy több tízmilliárdos büntetések is kilátásban legyenek, amelyek valóban fenyegető súlyúak a multinacionális cégek számára. Ennek érdekében a Jobbik már ellenzékből olyan módosítást tett, minek nyomán a korábbi bírságmaximum tízszerese (kétmilliárd forint) is kivethető a társaságokra.

 

Elengedhetetlennek tartjuk a fogyasztóvédelmi kultúra terjesztését, így a pénzügyi és fogyasztó- védelmi ismeretek oktatásának bevezetését már az általános iskola felsőbb osztályaiban.

(52-53. oldal)

 

 

4. Történelmi jelentőségű otthonteremtési és életkezdési programot indítunk a fiatalok itthon maradásáért

 

… A szélesebb tömegek számára nemhogy a saját családi ház vált vágyott álommá segítség nélkül, de egy nagyvárosi albérlet ára is százezer forint fölé kúszott, így az önálló életkezdés lehetőségei is fájó módon korlátozottak. A korrupció és a kilátástalanság egyfajta fullasztó légkörrel párosul, amelyben csak akkor lehet érvényesülni, ha valaki a fideszes kapcsolatrendszerhez tartozik – ha nem, akkor az illető lehet bármilyen tehetséges és elhivatott, nem fog tudni érvényesülni, illetve megalapozni a saját jövőjét, otthonát.

 

A Jobbik ezen változtatna egy olyan – állami bérlakásépítési rendszerrel karöltve működő – otthonteremtési program segítségével, amely bármely dolgozó, dolgozni szándékozó család számára könnyen elérhető. Ennek értelmében a résztvevők a piaci ár akár harmadáért bérelhetnének lakást, majd pár év után azt bekerülési értéken vásárolhatnák meg igen kedvező, teljes mértékben kamattámogatott, állami hátterű forinthitel segítségével.

 

Rendszerünk több irányban is pozitívan hatna: számos új bérlakást, házat és vidéki otthont teremtene. Emellett hatalmas tőkeinjekciót és lökést adna a nemzetgazdasági szempontból kiemelt fontosságú építőiparnak. Végül felmérjük az üresen álló hazai ingatlanvagyont, s megvizsgáljuk, hogy a több százezer üres hazai lakás és ház mekkora hányada vonható be az otthonteremtési programba. Ezen a ponton nyújthatunk újabb segítő kezet azoknak a hitelkárosultaknak is, akik sajnálatos módon már elveszítették otthonukat.

(15. oldal)

 

 

5. Népesedési program Magyarország gyarapodása érdekében

 

… Ahhoz, hogy a vágyott gyermekek világra jöhessenek, meg kell szüntetni a gyermekvállalás előtt tornyosuló akadályok tömegét. Amit a Jobbik azonnal megvalósít:

 2. Államilag támogatott otthon- és bérlakásépítési, illetve -vásárlási programot.

 

 

Közjogi rendszerváltást viszünk véghez

 

A bíróságok számára olyan klímát kell biztosítani, hogy kizárólag a törvényeknek alárendelten, bármiféle befolyástól mentesen működhessenek. Ehhez elengedhetetlen a bírósági rendszer átfogó reformja. Az Országos Bírósági Hivatal elnökének túlhatalmi jogosítványait meg kell szüntetni, és elkerülhetetlen a jelenlegi elnök normatív utasításainak és egyedi döntéseinek törvényességi felülvizsgálata, hiszen nem egy esetben felmerült, hogy a hatályos törvényi rendelkezéseket megkerülve vagy megsértve gyakorolta hatalmát. Fontosnak tartjuk, hogy a bíróságokat érintő legfontosabb kérdésekben egy olyan autonóm szerv döntsön, amelyet a bírák választanak saját maguk közül, titkos szavazással. A jelenlegi Országos Bírói Tanács alkalmas lehet erre a feladatra, de hatáskörét jelentősen ki kell bővíteni, és működését – beleértve annak adminisztratív hátterét is – jelentősen át kell alakítani.

A Jobbik olyan igazságszolgáltatási rendszert valósít meg, ahol a döntések nem csupán a jog talaján állnak, de biztosítva lesz tényleges igazságosságuk is. Elvárjuk, hogy a bíróságok ne csak jogot, hanem igazságot is szolgáltassanak. Mindezek mellett elengedhetetlen egy valódi bírói életpályamodell megteremtése, amelynek első lépése a bírói javadalmak jelentős megemelése kell, hogy legyen. XXI. századi igazságszolgáltatás nem képzelhető el úgy, hogy európai sereghajtók vagyunk a bírói fizetések területén. Ezzel együtt alapvetőnek tartjuk (a magyar történelmi hagyományok talaján állva) az ítélkező bírák egyéni felelősségének visszaállítását, hiszen a magas társadalmi státuszhoz és javadalomhoz kiemelt felelősség járul. Nem feledkezünk meg a bírósági dolgozók bérének rendezéséről és létszámuk megemeléséről sem, hiszen jelenleg számtalan olyan adminisztratív feladatot végeznek bírák, amely nem az ő dolguk lenne, viszont elveszi az idejüket az ítélkezési tevékenységtől.

 

Nem ijedünk meg a végrehajtók elszámoltatásától és a végrehajtási rendszer állami kézbe vételétől. Teljesen egyértelmű, hogy az önálló bírósági végrehajtói rendszer emberileg és szakmailag megbukott, és ezen a helyzeten nem javított, csak rontott a Fidesz által bevezetett törvényi változtatás. Meggyőződésünk, hogy a teljes végrehajtási rendszert állami kézbe kell venni, ahogy az korábban is volt, a végrehajtókat pedig el kell számoltatni az elkövetett szabálytalanságok és törvénysértések miatt. Különösen indokolt ez annak tükrében, hogy a Fidesz tervbe vette a végrehajtói rendszer állami kézben maradt töredéknek, a törvényszéki végrehajtói rendszernek a kiszervezését is.

 

Elkerülhetetlenné vált a vizsgálóbizottságok és parlamenti bizottságok előtt történő megjelenés elmulasztásának szankcionálása. Többször is hangot adtunk neki, és javaslatokat is benyújtottunk azért, hogy változzon meg a jelenlegi tarthatatlan helyzet: a Nemzetbiztonsági Bizottság kivételével, ahol a meg nem jelenés szabálysértéssé vált, egy bizottsági idézés figyelmen kívül hagyásának jelenleg semmilyen szankciója nincsen. Véleményünk szerint a megjelenés szándékos elmulasztása büntetőjogi következményekkel kell, hogy járjon

 

(8-9. oldal)

 

 

13. Megerősítjük a civil szférát

A civil szervezetek a társadalmi önszerveződés alapjait adják, jelentős feladatokat vállalnak át az államtól, illetve az önkormányzatoktól. Szerepüket kiemelt jelentőségűnek tartjuk, a civil szférára a Fidesszel ellentétben nem ellenségként tekintünk, hanem elismerni és megbecsülni kívánjuk az általuk végzett munkát. Átlátható és társadalmilag hasznos tevékenységet azonban csak akkor várhatunk el tőlük, ha az állam partnerként tekint rájuk, működésük kapcsán világos és ésszerű elvárásokat támaszt, illetve megfelelő támogatást nyújt.

(31. oldal)

 

 

A teljes program:

https://www.jobbik.hu/sites/default/files/kepek/magyar_szivvel_jozan_esszel_tiszta_kezzel.pdf